lördag 1 december 2012

1:sta December

Nu blir julen bara närmare och närmare. Jag, som nog inte är ett så jättestort fan av julen har nog inte ännu fått 'den rätta' julkänslan. Otroligt många har sjukt svårt att förstå varför jag inte gillar julen, eller rättare sagt hur VI firar julen i samhället. Det är inte själva julen jag vill åt, julens budskap är ju det finaste (och då syftar jag inte bara på det ur en kristen synvinkel) men allt det materiella som rör sig kring julen, det är det jag har svårt att acceptera. Okej, jag erkänner, sitter nog här och dricker kaffe med kardemumma i för att fira första december. Men det är hela konceptet med julpynt, julmat, julklappar, pengar, lycka och perfektion. Vad är nu det? Inte är det vel det julen ska handla om? Att köpa dyra, fina julklappar och bygga upp ett ljuvligt vackert hem och ha den där på-klistrade julglädjen, vad är det för något, inte är vel det julen handlar om? Vart försvann det där verkliga budskapet som julen var tänkt att föra med?

Det är faktiskt oroligt många som mår dåligt över julen, kanske familjen inte har så mycket pengar och föräldrarna vill ge barnen den där 'perfekta julen' men julklappar och allt vad som 'hör till'. Julen blir mer en stressfaktor än en tid på året då man kan luta sig tillbaka, koppla av, tänka på sina nära och kära och på det som är viktigt i livet, glädjen! För många blir julen något man går och fixar för, väntar på och sätter höga förväntningar och krav på. Men vad händer sen när det visar sig att julen inte alls känns så enastående som man tänkt sig? Någon är lite sjuk och mår dåligt, andra helt ut stressade av att fixande innan julen och sedan en julskina som alla står och grälar över vems fel det var att den blev bränd.. Är det något man bara ska gömma under mattan och klistra på ett stort leende och säga 'nog är de härligt att julen är här'? Det är oftast så det blir.


Den här julen kommer bli en annorlunda jul för mig. Egentligen inte, eftersom vi inte har några strikta traditioner i min familj. Men min inställning kommer att vara annorlunda. Vi har också under de senaste åren i min familj valt att inte stressa med att laga någon julmat, utan att köpa det vi verkligen vill äta från lokala fiskare och bönder, sparar både på julstress och alla de där 'måstena' på julbordet.
Istället för att köpa massa 'onödiga' julklappar till varenda jag känner, 'bara för att..', kommer jag att försöka att själv sätta ner tid på klapparna, för att visa att jag verkligen bryr mig om personen och att denne verkligen känner att jag har satt ner tid på den och påriktigt bryr mig. För det är det ja vill nå fram med, det är det som är meningen med julen, att bry sig om varandra! Då kan man ju också passa på att stöda såna som har det svårt och verkligen behöver pengarna mera.

(om nu ens någon läser det här kilometer-långa inlägget) kan jag ju tipsa om en webbsida som stöder unga med cancer: http://www.ungcancershop.se/ dom säljer massa snygga produkter, perfekta som julklappar och pengarna går direkt till rätt ändamål!
Hoppas alla har en riktigt lugn och skön jul med tankarna på det som är  viktigt! ♥ 

//Mimmi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar